سنسورهای پراکسیمیتی سری ۳۰۰۰، ۳۳۰۰ و ۷۲۰۰ بنتلی نوادا

امروزه شاهد پیشرفتهای زیادی در ساخت دستگاه های صنعتی می باشیم. با پیشرفت ماشین آلات، ارزش و قیمت تمام شده آن ها نیز رشد چشم گیری پیدا کرده است. ماشین آلات پیشرفته در صورت عدم پایش و نگهداری اصولی، خسارتهای جبران ناپذیری ایجاد خواهند کرد. بروز ارتعاش در سیستم های دوار یکی از خطرات غیر قابل مشاهده با چشم بوده و برای سیستمهای دوار بسیار حادثه خیز می باشد. این پدیده میتواند ناشی از عواملی همچون نابالانسی سیستم دوار رخ داده و خسارتهای جبران ناپذیری به بار آورد. بدون استفاده از ابزار دقیق، زمانی لرزش آشکار می شود که خسارت زیادی به سیستم‌ها وارد شده است. در صنایع امروزی شناسایی این پدیده و جلوگیری از وارد شدن خسارت به سیستم، بر عهده سنسورهای بسیار حساس می باشد. سنسور هایی که پایش لرزش را به عهده دارند به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند

۱- سنسور های تماسی یا ویلوسیتی

۲- سنسورهای غیر تماسی یا پراکسیمیتری

۳- سنسورهای آلتراسونیک

دراین دسته بندی؛ سنسورهای غیر تماسی والترا سونیک از دقت بسیار بالایی بر خوردار می باشند. سنسور غیر تماسی در مجاورت شفت در حال گردش قرار میگیرد. مادامی که شفت در حال سکون باشد خروجی سنسور به صورت یک ولتاژ dc فاصله سنسور تا شفت را آشکار می کند. در شرایطی که شفت شروع به گردش کرده و در اثر عواملی مانند نابالانسی دچار ارتعاش می گردد، فاصله تنظیم شده بین سنسور و شفت تغییر یافته و در سنسور جریان گردابی ایجاد می گردد. جریان گردابی درواقع معرف لرزش موجود در سیستمهای دوار می باشد. در سیستمهای دوار مقدار لرزش هیچگاه صفر نمی شود. به همین دلیل در دستگاه های دوار یک حد مجاز لرزش وجود دارد. هنگامی که ارتعاش سیستم دوار در حد مجاز باشد، سنسور لرزشی صرفاً آن را آشکار می سازد. زمانی که ارتعاش سیستم دوار به حد غیر مجاز نزدیک شود سیگنال تولیدی توسط سنسور از حد مجاز خارج شده و سیستم کنترل، هشدار خود را صادر می نماید. در صورتی که ارتعاش سیستم دوار به حد غیر مجاز رسید، سیستم کنترل بر اساس سیگنال تولیدی از سنسور، ماشین را خاموش کرده واز خسارتهای احتمالی جلو گیری مینماید. یکی از بهترین سنسورهای غیرتماسی (پراکسیمیتی) مورد استفاده در تشخیص لرزش تجهیزات دوار، سنسورهای غیر تماسی بنتلی نوادای امریکا می باشد. تقریبا تمامی سنسور های دیگر از استاندارد این شرکت استفاده میکنند. دقت این سنسور ۲۰۰mV/mils  می باشد.

آشیانه صنعت پایکار با همکاری تیم توانمند فنی و دانش بومی، موفق گردید سنسورهای سری ۳۰۰۰، ۳۳۰۰ و ۷۲۰۰ بنتلی نوادا را طراحی و بهینه سازی نماید. با بهره گیری از این تجربیات ارزشمند آمادگی طراحی و ساخت سایر سنسورهای تشخیص ارتعاش مانند ویبرومیتر و سروومکس وجود دارد.